Saturday 1 June 2013

MENGENAI ARTIS KOREA???


Mengenai Artis Korea yang Amat Mengejutkan. Ternyata untuk menjadi Penghibur Rancangan Tv PopularArtis Kpop yang Hot  atau Selebriti Sensasi di Korea tidak semudah yang difikirkan. Walaupun kelihatan sentiasa ada wajah-wajah baru mewarnai Dunia Hiburan Korea, namun proses yang perlu mereka lalui sebelum layak bergelar Bintang di Korea, amat mengejutkan sekali. Cara-cara menjadi Artis dan Selebriti di Korea ternyata lebih sukar dari cabaran yang dilalui K-pop Star dalam Rancangan Aneka Ragam Running Man. Merujuk sumber dari Mindtalk, berikut ialah Fakta Mengenai Artis Korea yang Amat Mengejutkan.

Mengenai Artis Korea yang Amat Mengejutkan, Fakta Mengejutkan Mengenai Hiburan di Korea

FAKTA MENGEJUTKAN MENGENAI HIBURAN DI KOREA


Terdapat 3 Label Agensi Hiburan Utama di Korea, JYP Entertainment CorporationY.G. Entertainment Inc, dan S.M. Entertainment Co. Ltd.

Di Korea menjadi artis bukan sesuatu yang mudah dan amat mengejutkan sekali. Dua perkara paling utama yang menentukan kelayakan menjadi artis, Skill dan Penampilan. Namun apa yang pasti, pada peringkat asas, Skill lebih diutamakan kerana Penampilan Artis di Korea boleh diubah dengan wang. Rupa Itu Penampilan dan Idea Itu Keterampilan

Artis Pelatih ataupun Artis Junior biasanya dilatih kemahiran nyanyian, kelincahan tarian, asas vocal, gaya persembahan pentas serta keserasian dan kerjasama dalam kumpulan sehingga ada yang mengambil masa 2 hingga 3 tahun lamanya.

Malah ada yang mengambil masa hingga 5 tahun hinggalah mereka benar-benar layak menjadi artis K-pop dan Selebriti Korea. Tentu saja sebelum menjadi latihan (calon artis) mereka harus melewati 3 tahap audisi.

Umur Artis Pelatih yang dicari biasanya antara 12-17 tahun dengan waktu latihan yang panjang, tapi sesuai dengan dengan hasilnya.

Untuk para Guru Artis Korea semua keperluan ditanggung pihak pengurusan, tapi bila Guru Artis Korea tersebut sudah beraksi (dinobatkan menjadi artis) biasanya sistem pembagian hasilnya kurang adil, lebih banyak ke pihak pihak pengurusan, hitungannya bayar biaya selama si artis di latihan.

Penyanyi korea yang masih muda-muda dikenali sebagai IDOL di Korea. Bagaimana pula ststus PSY di Korea. Jom layan Psy Gentleman Lirik dan Lagu

Idol korea dilarang mempunyai hubungan emosi oleh pihak pengurusan mereka kerana akan sangat membahayakan kerjaya mereka. Kalau usia mereka sudah lebih dari 30 tahun, baru di perbolehkan mempunyai hubungan emosi, itupun untuk pihak pengurusan tertentu.

Group-group yang baru beraksi disebut rookie group dan biasanya tidak terlalu di utamakan oleh peminat K-pop di Korea

Rookie group biasa beraksi di acara music popular di korea, MNet Countdown, Inkigayo, Music Bank, dan Music Core

Kalau suatu group atau artis mampu memenangi 3 award dari acara music yang popular tersebut, mereka disebut Triple Crown·

Artis wajib mengikuti schedule yang sudah dibuat pihak pengurusan 24/7. kerana itu mereka harus tinggal di dorm  atau asrama khusus.

Menjadi penyanyi adalah harapan hampir 80% ibu-bapa di Korea, kerana kejayaan dalam kerjaya tersebut pasti luar biasa.

Korean fans mempunyai kesetiaan sejati. Mereka rela menghabiskan wang untuk membeli CD, poster, dan barangan lainnya yang berkaitan dengan idol mereka

CD, Calendar dan merchandise KPOP lainnya adalah barang yang paling laris di Korea. Produk-produk seperti kosmetik, baju, dan sebagainya adalah segala-galanya buat mereka.

Kebanyakan Korean fans cuma punya 1 fandom, fanbase, fansclub, tidak lebih. Paling banyak 2-3, mereka konsisten. Kalau dari awal suka dengan satu group, ia adalah selamanya, namun ada pengecualian. Misal fandom awal mereka ELF (fans Super Junior), sampai bilapun mereka ELF. Kalau suka Shinee juga misalnya, mereka tidak akan menyebut diri mereka Shawol. Paling tidak suka mereka cuma menyebut diri mereka Shinee's fans atau SNSD's fans bukan fandom! fandom mereka cuma 1

Kerana ke konsistenan mereka itu, walaupun ada artis dihadapan mereka, mereka tidak akan peduli kalau itu bukan bias atau artis idola mereka. Begitu juga dengan K-·Drama, mereka hanya menonton sekiranya pelakon drama tersebut merupakan salah satu dari kpop group idola mereka. Jadi jangan hairan kalau bertemu orang korea dan ditanya "Kenal dengan artis popular Hootoh Tudia ini tak?" lalu terus dijawab Tak Kenal! padahal Hootoh Tudia merupakan artis popular.

Penjualan album KPOP juga pasti melonjak kalau lagi comeback. Biasanya 1 orang fans mampu beli lebih dari 5 CD KPOP yang sama. Alasannya? kerana penjualan album kpop itu yang menentukan peringkat kpop idol idola mereka di chart seperti dosirak, soribada, dll. Menurut Korean Fans bukan fans beneran kalo gak bela-belain beli album idol idolae mereka kerana masuk korean chart penting hebat.

Di Korea, bukan hanya anak muda yang meminati k-pop, sekiranya di majlis bertemu peminat tidak hairan sekiranya kelihatan datuk dan nenek berada bersama ribuan K-pop disana

Orang korea sangat cinta dengan budaya mereka, dan artis-artisnya dalam kesempatan yang ada diwajibkan mempromosikan apa saja tentang Korea, mulai dari makanan, tempat wisata dan sebagainya. Jadi jangan hairan kalau melihat gaya makan keterlaluan orang korea. Sungguh berselera ketika makan pasti kita turut terasa laparnya.

Kalau di SM Entertainment audisi menuntut Skill dan Fisik. Sedangkan di JYP Entertainment selain 2 hal tersebut, nilai rapot juga ikut menentukan. Waktu mau audisi di JYP mereka wajib menunjukan rapot mereka, dan harus ranking. Misalnya udah lolos audisi di JYP, tapi beberapa waktu kemudian nilai rapotnya turun drastis, maka akan dapat peringatan, setelah dapat peringatan dan nilai rapot tetap rendah, maka siap-siap dikeluarkan dari JYP.

Di korea ada berbagai macam acara tv yang kreatif, nah disitu para artis-artis sana diminta menunjukkan kebolehannya. Kalo misal artis tersebut bikin rating acara tv naik, maka jangan terkejut kalau diacara-acara lain artis tsb bakal sering muncul. (contoh Acara tv Korea: We Got Married, Strong Heart, Running Man, Invisible Youth, Star Golden Bell, dll)

Persaingan para idol di korea itu kuat banget, kerana itu mereka sering oplas sana-sini biar tidak kalah saingan. Tidak jarang ada artis yang bunuh diri kerana tidak mampu ·bersaing dengan artis-artis lainnya.

SM, JYP, dan yang termasuk perusahaan yang berpengaruh di Korea, kerana artis dibawah pihak pengurusan mereka biasanya selalu sukses, dan lonjakan saham mereka juga sedikit sebanyak mempengaruhi ekonomi korea.

Ada beberapa pihak pengurusan yang mewajibkan artisnya tinggal di dorm kerana kepadatan jadual mereka, jika ada artis yang berasal dari luar daerah, mereka harus berpindah ke Seoul

Korean fans suka memberi hadiah bintang untuk artisnya kerana menurut mereka bintang itu abadi dan akan selalu diingat.

Korean fans tidak peduli idolnya oplas atau tidak, menurutnya yang penting bagaimana idolnya sekarang bukan dulunya!

yang Entertainment tidak peduli penampilan seseorang, yang terpenting skillnya bukan sekedar bagus namun harus luar Biasa dan orang tersebut pekerja keras. (Contoh: CL dan Minzy)

Perbandingan artis yang beraksi dan artis yang gagal disaat bersamaan adalah 1:10. Maksudnya jika hari ini ada 1 artis yang beraksi, berarti disaat yang sama ada 10 artis yang gagal atau dikeluarkan dari pihak pengurusannya.

Korean fans tidak teragak-agak untuk mendermakan wang untuk fandom mereka, tidak hairanlah fandom korea tiada masalah dengan status kewangan mereka.

Fans korea adalah fans yang sangat posesif. Mereka paling tidak suka melihat artis idola mereka mempunyai hubungan emosi sesama artis lain. Jika hal itu terjadi maka populariti artis dan pasangannya pasti akan turun drastik. Selain itu mereka tidak akan berdiam diri, korean fans biasanya akan menyerang artis yang berani mendekati artis idola mereka, tidak jarang mereka juga main fisik. Oleh itu untuk para artis korea mempunyai hubungan emosi umpama membunuh kerjaya sendiri.

No comments:

Post a Comment